Din första arbetslösa dag
Min första arbetslösa dag, vad gör jag?
Här hittar du information om hur du ansöker om ersättning.
1. Skriv in dig hos arbetsförmedlingen
Under din första arbetslösa dag är det viktigt att du anmäler dig hos Arbetsförmedlingen som arbetslös och arbetssökande. Om du har rätt till ersättning kan din ersättningsperiod tidigast börja den dag du är inskriven hos Arbetsförmedlingen. Är du inte inskriven har du inte rätt till ersättning från a-kassan.
2. Skicka in en ansökan
När du har skrivit in dig hos Arbetsförmedlingen behöver du logga in på Mina sidor och skicka in en ansökan om ersättning till oss. Det är denna ansökan som skapar ett ärende hos oss, så att vi kan börja utreda din rätt till ersättning. När ansökan är inskickad kommer uppgifter att visas på din att göra-lista.
3. Att göra-listan
När du har skickat in din ansökan om ersättning kommer det att visas uppgifter på din att göra-lista. Dessa uppgifter är det vi behöver få in innan vi kan fatta beslut i ditt ärende.
Det är viktigt att du regelbundet kontrollerar din att göra-lista fram till dess att du har fått ett beslut, eftersom vi kan lägga till nya uppgifter under ärendets gång.
4. Skicka in din månadsansökan
Du skickar in din månadsansökan en gång per månad. Ansökan kan skickas in först när hela månaden har passerat. Till exempel kan du skicka in månadsansökan för november tidigast den 1 december.
När du blivit tilldelad en ersättningsperiod ligger Månadsansökan till grund för din utbetalning. Utbetalning sker en gång i månaden, vanligtvis på en torsdag runt den 25:e.
5. Beslut om ersättning
När ditt ärende är klart skickas beslutet om din ersättningsperiod till Mina sidor. Du hittar beslutsbreven under fliken Mina dokument.
Kom ihåg att du måste skicka in en månadsansökan varje månad för att din ersättning ska kunna betalas ut.
Om du har frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta oss under vår telefontid.